onsdag 23 april 2008

Återbesök, op + 9v

Var på obligatoriskt återbesök hos läkaren idag. Fick nu officiellt OK på att ta av ortosen. Äntligen! Jag hade i förväg funderat ut några saker som jag ville prata om:

  • Smärta på utsidan av knät vid belastning "inåt"
  • Trycköm punkt på insidan av knät
  • "Bulan" där artroskopet gått in i knät
  • Svullnaden på smalbenet som inte ger sig
  • Smärtan inifrån knät vid belastning på nästan rakt knä
Jag fick inga överraskande svar på någon av frågorna. Summeras typ så här: allt verkar normalt, lite smärta är OK, om knät blir kraftigt sämre av träning så får man ta det lugnare.

Sunt förnuft helt enkelt. Kommer att få en ny kallelse till "slutbesiktning" någon gång i september troligen.

Tränar på som vanligt 3 ggr per vecka. Har fått några nya övningar, och slutat med några som inte längre är meningsfulla. Motionscykeln och crosstrainern är favoritredskap. Riktigt skönt att kunna ta ut sig och bli trött. Konditionen är inte på topp - men blir allt bättre!

4 kommentarer:

äljen sa...

Hej!
Har läst hela din blogg och varit nyfiken som ett litet barn rakt igenom. Håller på och läser till sjukgymnast nu och de du skriver om gör att det jag lärt mig faller fint på plats. Lycka till med rehabiliteringen, du verkar ha helt rätt inställning!
/elin

Anonym sa...

Hej. Tråkigt med din skada. Har själv opererat menisken 2 ggr och borde göra det en 3:e gång nu... Har istället köpt en jäkla dyr ortos från USA som jag borde haft från dag1. (Alla crossåkare av rang har såna här).

I instruktionerna kan man dock läsa texten "ACL, PCL, MCL" mm och att man ska ställa in den därefter puh vad svårt när jag inte vet vad förkortningarna betyder och om de påverkar mig!

Anonym sa...

Hej
Vad har hänt med din blogg? Hur går det för dig?
//Helena i Stockholm

Anonym sa...

Hej!Är en kille på 18 år som har läst hela din blogg, det är härligt att höra om dina framsteg..Har nämligen också råkat ut för en ganska allvarlig knäskada, en 2x2 cm stor broskbit har lossnat från inre sidan av knäskålen och jag har därför opererats.(detta hände i juni, under thaiboxningsträning)och jag har hittils stött på ungefär samma hinder som du, så det känns därför skönt att veta att det går att övervinna dem.Din blogg har hjälpt mig att tänka positivt och se att inget är omöjligt!förtsätt skriva, är intresserad av att se hur de går:)//Alex