lördag 22 november 2008

Operation + 9 månader: ny operation


Igår var de inne i knät igen. Det har ju inte velat bli bra, och vid mitt förra läkarbesök så bestämdes det att de skulle gå in och kolla läget. Det visade sig att mikrofraktureringen (broskskadelagningen) inte hade fungerat, så doktorn gjorde en ny sådan. Dessutom hittade han någon sorts 'valk' på skenbenet som kan ha varit en del av orsaken till problemen. Den avlägsnades i a f. Så nu ser jag fram emot 3 nya månaders rehabträning...

4 kommentarer:

sme sa...

Hej Bruno,

tack för en fantastisk blog!

Först måste jag säga att det gör ont i mig när jag ser att du var tvungen att operera dig igen, damn va segt! Hoppas verkligen allt går bra denna gång!!

Själv opererade jag mig förra onsdagen, dvs för 10 dagar sedan. En främre korsbandsskada med lite minisk-kross (slalomvurpa 2004). Nytt korsband insatt och miniskdelar borttagna.

Allt verkar ha gått bra, men jag blev väldigt nedslagen när jag dag 5 efter operationen plötsligt fick väldigt mycket mer ont än tidigare.

Jag följde alla träningsrekommendationer direkt från start och svullnad & smärta & rörlighet gick åt rätt håll dag 1-4. När jag vaknade dag 5 och hade grymt ont i min vad (när jag ställde mig upp) kändes det fel, jag hade ju hoppats på att kunna slänga kryckorna nu eftersom det kändes så bra redan dag 4...

Jag ringde sjukrådgivningen och jag hade alla symptom på blodpropp (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25657) så de rekommenderade mig att åka till akuten, vilket jag också gjorde. Efter "kontrast-röntgen" konstaterades att det inte var en propp och jag kunde åka hem. Skönt, men samtidigt förvånande. Vad var det som orsakade smärtan? Det kändes som att vaden skulle spricka, att alla blodådror skulle explodera av trycket - smärta 9/10 typ.

Hem igen, och vaden i högläge. Märkligt nog INGEN smärta när benet är vågrätt. Skönt iofs.

Nu har det gått 5 dagar sedan jag var på akuten. Det går lååååångsamt framåt med vad-smärtan. Svullnaden i vaden har gått ner, men jag är svullen kring fotleden. Vaden blev blå på vissa ställen, sedan blev hålfoten blå. Som om blodet rört sig nedåt genom vaden under några dagar och nu hamnat i foten.

Jag pratade med min läkare, kirurgen som opererade mig, och han sa att det var bra att jag kollat upp blodproppsgrejjen. Han sa att det nog var en blödning som orsakade smärtan i vaden och att jag skulle ta det lite lugnt till smärta och svullnad lagt sig.

I dag hittade jag till din blog. Det slog mig att du hade en liknande upplevelse 5 dagar efter operationen. http://korsband.blogspot.com/2008/02/bakslag.html

Jag kan bara konstatera att det här tar tid. Mer tid än jag hade hoppats. Och det har bara gått 10 dagar sedan operationen... Jag fortsätter med rörlighets- och enkla styrketräningar, knaprar Citodon och vilar med benet i högläge tills svullnad & smärta gett med sig.

Tack igen för att du delar med dig av dina upplevelser, jag önskar dig all lycka med den nya rehabiliteringen!!

/Marcus

Anonym sa...

Hej!
Tänkte höra om du vet något proffs som tränar och tävlar trots att han/hon inte har något korsband?
Mvh Josefina

Bruno sa...

Hej,

Citat från min kompis som är ortopedläkare: "ett par man brukar nämna är Peter Vougt i Häcken och Leif "Foppa" Forsberg i Sundsvall,
som båda kunde spela i Allsvenskan utan att ha opererat sina främre korsbandsskador".

Han hade inga aktuellare exempel... :-(

Anonym sa...

Hej

Hoppas du har blivit bra i ditt knä. Själv ska jag göra en korsbandsoperation om en månad och är nervös.

Mvh Monica