fredag 29 januari 2010

Om senaste operationen

Torsdag 28/1

11.10: Anmälde mig på Ortopedavdelningen på Kungsbacka sjukhus.

11.40: Fick byta om till sjukhuspaltor. Alltså de där "kläderna" (ett par s k "strumpor" och en s k "skjorta") är verkligen fantastiskt komiska!

11.45: Ombytt och klar. Blev anvisad till min säng på uppvakningsrummet. Fick nål i armen med dropp och några elektroder fastklistrade på överkroppen.

12.00: Samtal med ortopeden som skulle utföra operationen. Gick igenom hela historiken igen, från skadetillfället fram till idag. Det fanns mycket att säga, och det tog lite tid. När doktorn skulle gå och äta lunch var jag osäker på om jag fått sagt allt. Fick papper och penna för att skriva ner eventuella ytterligare detaljer som dök upp. Kladdade ner ungefär en A4 med tidslinje, skisser och gissningar om varför knät fungerar dåligt.

12.30: Inrullad till operationssalen. Tre narkossköterskor tog emot. En av dem tittade på mig, sedan på min journal och sa "Ja, vi får väl kalla dig man, då då". En av de andra tyckte att det var pinsamt sagt och förklarade att jag och den första var födda samma år, och att hon hade lite svårt att kalla sig själv för "kvinna"... :-) Lite kul var det i alla fall... Somnade sedan lika gott som alltid...

14.30: Vaknade igen. Lite snurrig, men det blev ganska snabbt bättre.

15.00: Doktorn kom in och berättade om operationen. Ja, en del av inre menisken var trasig och låg dumt till inne i knät. Det finns en del andra problem där inne, men det är sannolikt detta som varit största anledningen till att det inte gått att bli bättre. Hon hade tagit bort den trasiga biten och hade goda förhoppningar om att detta skulle göra skillnad. Jag fick också med mig den här skissen som är ganska talande:



16.00: Lämnade sjukhuset, blev hemkörd och lade mig på soffan. Förhoppningsfull och ganska nöjd, men fortfarande lite narkosdizzy.

blog comments powered by Disqus